Hegyikerékpározás

Annak idején aki kerékpározni akart az választhatott, hogy vagy a kényelmes, ám de lomha és váltó nélküli túrakerékpárt, vagy a gyors és váltóval ellátott, ám kényelmetlen és nagyon sérülékeny versenykerékpárt választja. A lehetőségeken egy Specialized nevű japán cég lendített, amikor fejlesztésre megvásárolt egy kaliforniai megszállottak által készített egyedi kerékpárt. Az első MTB-ok túrakerékpárokból váltóval kiegészített és lecsupaszított csodajárgányok voltak, melyeknek versenyeket is rendeztek.

A mai kerékpárok fejlettségi szintje kizárólag a versenyek tapasztalatának tudható be. Az első MTB-kat 1982-ben hozták kereskedelmi forgalomba, majd 1986-ban a MTB eladási száma már az lista csúcsán álltak. A nagy forgalom következtében további fejlesztések is napvilágot láttak.

Az abroncsokat barázdás felületűre cserélték, az nyerget kényelmesebb ülőfelülettel látták el és hatékonyabb áttételt biztosítottak. Mára már az űrtechnológiát is bevetik a kerékpárok fejlesztésébe, melyek az ezredforduló tömegsportnak eszközei. A MTB-osok előtt megnyíltak a vadregényes távoli tájak és így egyre inkább igénybe veszik túrázásaikhoz ezt a bárki által megfizethető sporteszközt. de akadnak, akik a kerékpárjukat nem csak és kifejezetten túrázáshoz, hanem valami egyedihez, szórakoztatóhoz és extrémhez használják. Ők lettek azok, akik már verseny is űztek abból, hogy milyen a kerékpárjuk és, hogy hogyan tudják kihasználni annak teljesítő képességét. Így szerveztek terep-, gyorsasági-, páros szlalom- és kaptatóversenyeket, valamint trial futamokat, ahol versenyzőnek úgy kell végigmenni az akadálypályán, hogy lehetőleg a lábát ne tegye le. Bár a hétköznapi kerékpározás nem számít kifejezetten extrémnek, azért mindenféleképpen érdemes néha-néha nyeregbe pattan és meghódítani a hegycsúcsokat, ha másért nem, akkor a friss levegőért és a jó kondícióért.